dijous, 2 de febrer del 2017

Ciutadella. Jaume Bagur Arnau


Jaume Bagur Arnau


Arxiu de POMPILIO PIRIS SEGUÍ

Publicada pel mateix a Fotografies antigues de Ciutadella


Publicada pel mateix a Fotografies antigues de Ciutadella




Jaume Bagur Arnau al seu taller


Esculpint 'La Primavera' que durant molts anys va adornar el jardí del seu xalet a Sa Farola de Ciutadella. El mòdel d'on la va copiar( es veu en segon terme), provenia de la casa Carreres de davant can Saura Miret, avui botiga de robes de la Família Bagur Coll.

(comentari de Magda Marroquín Camps)


Publicada per POMPILIO PIRIS SEGUÍFOTOS ANTIGUAS DE MENORCA




Talla de Jaume Bagur Arnau

Publicada pel mateix a Fotografies antigues de Ciutadella



Publicada pel mateix a Fotografies antigues de Ciutadella



Talla de Santa Clara en el seu taller, any 1953

Publicada pel mateix a Fotografies antigues de Ciutadella


La talla fou policromada per Nina Camps. 

Aqui ja en l´esglèsia del Reial Monestir de Santa Clara de Ciutadella


Publicada pel mateix a Fotografies antigues de Ciutadella



L´arcàngel Gabriel a La Catedral. Actualment es troba al Museu Diocesà
Obra de Jaume Bagur


Publicada per Pompilio Piris Seguí a Fotos antiguas de Menorca



Treballant la figura de l´arcàngel




Andrés Febrer  (de ca la Malagueña) Jaume Bagur Arnau, i l'escultor vingut per la restauració de la façana de l'església del sant Crist.

(comentari de Pompilio Piris Seguí)


 És l'escut de damunt el portal major. Havia estat destruit el 36

(comentari d´en Josep Sastre)








Foto de l'època de l'escut de davant s'ajuntament de Ciutadella inagurat em presencia del Fraga Iribarne.
Mosaic fet per Jaume Bagur Arnau.

(comentari de Pompilio Piris Seguí)


Publicada pel mateix a Fotografies antigues de Ciutadella





Caixa i talla d'en Jaume Bagur Arnau, amb s'escut de can Olives, de Ciutadella i s'altre no ho sé.

(comentari de Pompilio Piris Seguí)

Publicada pel mateix a Fotografies antigues de Ciutadella


                  Caixa tallada, amb s'escut de Ciutadella, monuments magalitics i dos maces.
                                         Curiosament s'escut de Ciutadella te sis barres.
                                                           Autor: Jaume Bagur Arnau.

                                                         (comentari de Pompilio Piris Seguí)

                     
                                       Publicada pel mateix a Fotografies antigues de Ciutadella
                


Jaume Bagur Arnau i la restauració de les esglésies de Menorca (I)

Jaume Bagur va néixer a Ciutadella l’any 1913. Assistí al col·legi salesià, demostrant un especial interès pel dibuix i els tallers manuals. Deixeble de Josep Moll, quan acabà l’etapa escolar començà a treballar a la fusteria de son pare.
A partir de 1939, acabada la Guerra Civil, Jaume Bagur Arnau col·laborà en la costosa empresa de restauració de la Catedral empesa pel bisbe Pascual. Realitzà el baldaquí del presbiteri, esculpí en pedra el timpà de la Purificació de la Verge, titular de la Catedral de Santa Maria. El simbolisme del misteri representat, amb el canelobre de set braços del temple de Jerusalem, determinà el nom amb que seria coneguda la porta, a partir de la seva restauració: Porta de la Llum.
Els germans Bagur construïren la trona, i Jaume esculpí els àngels que decoraven les mènsules que sostenien la balconada i el bell Sant Crist que la presidia. Féu també les làmpades de fusta que composaven una corona lluminosa en torn de l’altar i les que penjaven a cada capella de la nau, inaugurades el 1943; el confessionari del canonge penitencier, la part superior de la pica de baptisme i els bancs de fusta que substituirien les cadires de bova.
L’any 1954 culminà la restauració de la Catedral amb el nou retaule de la titular, de part damunt de la seu episcopal i el cadiratge coral, amb rics setials d’inspiració gòtica, dossers calats i alts pinacles i els espatllers decorats amb 28 pintures d’àngels sobre fons d’or, realitzats pel prevere mallorquí Llorenç Bonnín, portant en sengles filacteris, els versicles del Magnificat. Tot el treball de talla fou realitzat per Jaume Bagur Arnau.


Jaume Bagur Arnau i la restauració de les esglésies de Menorca (II)
Després de la Catedral, la restauració del santuari diocesà de Menorca fou un dels primers compromisos del bisbe i la primera diligència fou l’entronització del Cor de Jesús a dalt de la muntanya.
L’any 1928 al cim del Toro s’havia erigit per subscripció popular un monument recordatori dels morts en les guerres d’Àfrica. Encara que no tingués cap connotació religiosa, va ser motiu de
profanació i parcialment destruït. Al cim d’aquest monument s’erigí una gran estàtua del Cor de Jesús de cinc metres i trenta centímetres, fusa en bronze al pati del bisbat, tot seguint la talla en fusta creada i esculpida per Jaume Bagur Arnau.
El monument fou beneït i inaugurat amb una solemne cerimònia multitudinària el dia 12 d’octubre de 1944, festa de la Mare de Déu del Pilar. Aquell mateix any es disposà al fons de la nova
capella major un retaule barroc, construït amb elements procedents de retaules antics donats per la diòcesi de Mallorca l’any 1939. El retaule reformat fou inaugurat l’any 1946. Uns anys després, se li afegí un segon cos i es reformà el presbiteri.
A més de la tasca realitzada a l’altar major, Bagur Arnau restaurà també un retaule de pedra del segle XVII que representa Sant Agustí amb el beat Ramon Llull i Santa Caterina Tomàs, que fou posat en una capella lateral del santuari del Toro, en el que va haver de reposar alguns fragments, en haver estat objecte de la fúria dels milicians que saquejaren el temple, destruint completament el seu interior.


Jaume Bagur Arnau i la restauració de les esglésies de Menorca (i III)
El prelat de Menorca, molt atent a la restauració litúrgica de la diòcesi, l’agost de 1945 publicà una Instrucció en ocasió dels nous retaules i imatges en la restauració de les esglésies. Bagur Arnau tingué un esperó contundent, en la persona del Vicari General de la diòcesi menorquina, Mateu Bosch Caldentey, braç endret en l’execució del programa dissenyat pel nou bisbe de Menorca Mons. Pascual. Vet aquí les principals intervencions de l’escultor: Retaule de la capella del Santíssim de Sant Francesc i de Sant Joan Bosco del santuari de Maria Auxiliadora (Ciutadella).
Els retaules majors de les esglésies parroquials de:
Sant Francesc de Maó (1944);Santa Eulàlia (1945),Capella del Roser (1949) i Sant Isidre de l’església parroquial d’Alaior; retaules majors de Sant Bartomeu de Ferreries; de Sant Martí i capella del Santíssim de l’església des Mercadal; retaule de l’ermita de Gràcia de Maó i retaule major de Santa Maria de Maó (1951).
Com a escultor, l’església menorquina deu a Bagur Arnau la restauració del sant Crist dels Paraires de Ciutadella; el Crist Mort, per a la processons del Sant Enterrament del Divendres Sant, per a l’antiga confraria formada per gent de la pagesia; la Dolorosa, imatge vestida, a l’estil de les verges i sants del segle XVIII; la dormició de la Mare de Déu i la Mare de Déu del Roser, destinades a la Catedral de Menorca.
Obra de Bagur són també el grup escultòric que presideix l’altar major de santa Maria de Maó i l’escultura de santa Clara del monestir de clarisses de Ciutadella.


                                 (Full Dominical. L´Art religiós a Menorca. per Biel Julià Seguí)

5 comentaris:

  1. Preciosa s'obra absolutement admirable,seria d'agrair dir tal vegada o millor fer una pregunta feia feina tot sol anaquesta fusteria?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Eugènia. La veritat és que no ho sé amb qui feia feina a la fusteria... però segur que tot sol no hi devia estar. Mirarem de trobar la informació i afegir-la. Saps res tu que hi poguem afegir?
      Una abraçada

      Elimina
    2. si envies un mail, hi ha un article d'en Pilio que potser t'agradaria.

      Elimina
  2. Sabeu quin any va morir?

    ResponElimina